שרת הטבעות: טכנולוגיה, עיצוב וקהילה בתכשיט חכם אחד

פרויקט הגמר של ניצן קיש במחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל עורר הדים ועודד אותה לצלול לתוך תחום החדשנות המקיימת, שצובר תאוצה בשנים האחרונות בכל העולם. אז איך משלבים בין יזמות, עיצוב, קהילה וטכנולוגיה? כל זאת בכתבה שלפניכם.

בעולם העסקים "חדשנות משבשת" ו"חדשנות מקיימת" הם שני מושגים מרכזיים המתייחסים לתהליכים טכנולוגיים פורצי דרך. החדשנות המשבשת מתארת מוצר או שירות שהפכו את השוק על פיו בדרך שאיש לא צפה, בין אם באמצעות פנייה לקהל חדש ובין באמצעות שיפור התנאים של הקהל הקיים. בעוד החדשנות המשבשת יוצרת שוק חדש ומשבשת שוק קיים (airbnb, למשל), החדשנות המקיימת מוסיפה לשוק ערך חדש. בשונה מחדשנות משבשת, החדשנות המקיימת מאפשרת לחברות להתחרות ביניהן בשיפור המוצרים.

ניצן קיש

המעצבת והיזמת ניצן קיש היא דוגמה מובהקת ליזמית בתחום החדשנות המקיימת. קיש, בוגרת המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל, שוקדת בימים אלו על המיזם MIZ.NK המבקש להעניק דרך עולמות העיצוב ערך לקהילה. מדובר בסטארט אפ שמקורו בפרויקט הגמר של קיש, המתבסס על הדפסת תלת ממד של תכשיטים חכמים בעלי חיישנים המנטרים אותות מצוקה ומשדרים אותם לסביבה או לכוחות ההצלה.

פרויקט הגמר של קיש זכה להד תקשורתי, בין היתר היא קיבלה פנייה מחברת "סוליד וורקס" ואף הוזמנה להציג את הפרויקט בכנס הטכנולוגיה של האחים וורנר בלוס אנג'לס. קיש בת ה-31, שבגרה את בצלאל לפני שנתיים, המשיכה ללימודי צילום בקמרה אובסקורה ומשם לתערוכות תכשיטים בחו"ל. "הבנתי שיש התעניינות ורצון להציף לסדר היום את המפגש בין החברתי, העיצובי והטכנולוגי. זה נושא שמאוד מעסיק אותי. הבנתי שאני רוצה לשלב בין אסתטיקה, יופי ופרסונליזציה של תכשיטים ואקססוריז ובין הצדדים החברתיים והטכנולוגיים", היא אומרת.

מתוך הקולקציה של miz.nk

ההעדפות והצרכים של הלקוחות יותר מהותיים מבחינתה מ"האני האמנותי" שלה

עד שתחל בפיתוח המלא של המחקר והטכנולוגיה, קיש השיקה מותג שמבוסס על תכשיטי תלת הממד ללא הטכנולוגיה. עיצוב הקולקציה, היא מספרת, נעשה ראשית על ידי מדידת נתונים של הלקוחות באופן דיגיטלי ורק לאחר מכן מתקבלות החלטות בנוגע לייצור. מדידת הנתונים האנליטיים על הלקוחות שרוכשים את התכשיטים ללא הטכנולוגיה מסייעים לקיש לבחון אלו דגמים פופולריים יותר ואלו פחות. כלומר, ההעדפות והצרכים של הלקוחות יותר מהותיים מבחינתה מ"האני האמנותי" שלה.   

מה בעצם ההבדל בין עיצוב בתלת ממד לעיצוב בחומרים רגילים כמו חמר?

"עיצוב בתלת ממד לא דומה לחמר כי קיים בו מרכיב של הפתעה, שלוקח חלק משמעותי מתהליך היצירה והייצור. לא ניתן לחזות באופן מוחלט את התוצאה הסופית גם אם התכנון מדויק".

למרכיב ההפתעה יש חלק משמעותי בתהליך היצירה. טבעת מודל #105 MIZ.MK של ניצן קיש.

איך יעבוד התכשיט החכם?

"הוא יורכב מטכנולוגיה שמוכנסת באופן חבוי לכל תכשיט. הטכנולוגיה תדע לנטר בזמן אמת מצבי מצוקה. התגובה הפיזיולוגית של מערכת העצבים עשויה להשתנות מאדם לאדם: הזעה, דופק גבוה ועוד לא מעט משתנים שנחקרים כרגע. המטרה היא שהניטור יעשה על בסיס אישי. הוא יתריע על המצוקה של המשתמש לסביבה הפיזית באמצעות אפליקציה או על בסיס אפליקציות קיימות, שיודעות לקרוא למשטרה, לרשויות או לאנשים בסביבה הקרובה".

האם את יכולה לחשוב על חסרונות של התכשיט החכם?

"יש גם חסרונות למשל העובדה שמדובר במוצרים לא מוכרים שנתונים לשינויים ומבוססים על סיפוקים מיידים. לפעמים קשה לקהל להבין אותם כי הם לא עשויים מאותם חומרי גלם שהם מורגלים אליו".

ring no66 (4)
מתוך הקולקציה של miz.nk

את מדברת לא מעט על עניין ה- open source. האם לשם עולם העיצוב מתקדם לדעתך?

"אני מאמינה שבקרוב האפשרויות האלו יהפכו לנפוצות יותר. שינוי קובץ, עיצוב סופי על ידי הצרכן, כל הנושא של מסקיצה למוצר – רוב האנשים עדיין לא נחשפו לזה וחשוב לגשר את הנושאים האלו לקהל".

מה הופך מעצב ליזם לדעתך?

"להיות יזם זה לא רק להקים עסק אלא לשלב בין תחומים שונים, לחשוב על רעיון מורכב. למעצבים יש את הגמישות המחשבתית, היכולת לחקור חומרים, יש להם יכולת יצירתית שבאה לידי ביטוי בפתרון בעיות וירידה לפרטים".

מתוך הקולקציה של miz.nk

איך את מתכננת את המשך דרכך כיזמית?

"קידום המיזם כרוך בפיתוח טכנו, בעיצוב, במחקר, בשיווק ובמכירות. אין משימה יותר חשובה מאחרת, יש המון משימות לכן כל יום מתעדפים אותן מחדש וצריך לדעת למקבל. דווקא העיצוב תופס חלק קטן בפיתוח ובהגשמה של היוזמה"

מה מפריד בין תכנון יזמי לתכנון של מעצב לפי דעתך?

"למעצב יש שתי אפשרויות: להיעזר בגורמים חיצוניים, קהילה יועצת או משלימה, או ללמוד לבד תחומי ידע כמו פיתוח ויזמות. לי יש מייעצים ועוזרים שנרתמו למיזם. ואולי זה המקום להגיד תודה לאנשים האלו: אדם גל על המיתוג ועבודת הקריאטיב היצירתית והמדהימה; דניאל גפני, מורה וקול של היגיון ושיחה, רועי קיט, מנכ"ל Dreams & Magic Ltd, על הפקת סרטים וקריאייטיב; אורית, שהיא יזמת רבת פעלים ועשייה, עופר לוי סמנכ"ל כספים של קואופ ישראל, טל כתרן, חבר קרוב שהוא גם אושייה באקוסיסטם הסטראט-אפיסטי בארץ ובעולם, גורו האקסלרטורים ומרצה בינלאומי בתחום; ומתי, בן זוגי ושותפי לחיים. בסופו של דבר, העיצוב הוא חלק קטן בתוך המיזם ולכל אחד יש את סל היכולות שלו. חשוב לזכור שאנחנו לא מסוגלים לעשות הכול ועוד יותר חשוב לא להיתקע אלא להמשיך ומהר".

מתוך הקולקציה של miz.nk

 את מותג התכשיטים MIZ.MK של ניצן קיש
ניתן לפגוש ב-  בפייסבוק וגם באתר שלה

עריכה: מיטל רז.

מומחים משתפים: מעצבים בשוק הסיני

  לפרוץ את החומה: מעצבים בשוק הסיני סין היא אחת הכלכלות המובילות

קרא עוד ←

מומחים משתפים: עיצוב וקניין רוחני

של מי העיצוב הזה בכלל: על מעצבים, קניין רוחני וכל מה שבאמצע

קרא עוד ←

מומחים משתפים: השוק מוצף במותגים המעלים את מפלס התחרותיות.

  השוק מוצף במותגים המעלים את מפלס התחרותיות בעולם הצריכה הדיגיטלי, מוצרים

קרא עוד ←

מומחים משתפים: חויית משתמש

  אם החוייה טובה, נעלה את הסיכוי שהמשתמש יחזור אלינו ואף יביא

קרא עוד ←